Wednesday 29 April 2015

Dia juga manusia

Dah lama tak keluar berjalan2 dengan suami.. Selepas baru2 keluar hospital ada juga sekali keluar dengan dia pergi makan2 & berjalan2 di mall tapi waktu tu,semua orang pandang dia pelik,siap tenung lama2.. Ada pula parents yang jadikan dia modal untuk gertak anak2nya.. "Eeee tengok tu orang tu tak ada kaki,nanti dia tangkap kamu", "Eeee kenapalah dengan dia tu ye tak ada kaki", "Eeee jangan dekat2 nanti dia apa2kan kamu".. Ada yang memerhati sampai nak terkehel leher sebab nak tengok sampai kelibat kami hilang dari pandangan mata.

Korang tahu tak bertapa susah aku nak kembalikan semangat dia supaya dia yakin berhadapan dengan keadaan luar tapi dek kerana pandangan korang tu dia hilang keyakinan,dia malu nak berhadapan orang sekeliling dia. Kerana kata2 korang dia takut berhadapan realiti.

Hingga sekarang kalau aku ajak dia kemana2 dia banyak beri alasan,kalau ikut pun dia hanya menunggu dalam kereta kerana dia malu dengan pandangan & kata2 korang..

Pelik ke dia dipandangan mata korang? Kekurangan anggota tu penting ke bagi korang? Tidak layak ke dia untuk bersosial seperti korang? Menakutkan ke fizikal dia yang begitu?

33tahun dia hidup dengan fizikal yang normal tapi tiba2 sekelip mata segalanya berubah,fizikal dia tak senormal dulu.. Emosi terganggu.. Korang ingat dia nak jadi cmni? Aku usaha menjadikan dia yang sekuat dulu,bantu membuat dia tidak berasa kekurangan tu & aku cuba pulihkan semangat dia.

Aku tak minta korang banyak,hanya minta jaga lah pandangan & percakapan korang. Dia juga manusia yang punyai perasaan.. Kekurangan fizikal sedikit pun tidak membezakan dia dengan korang.. Malahan pandangan & kata2 negatif korang yang membuatkan korang lagi banyak kekurangan berbanding dia.


No comments:


Designed by UMIESUEstudio 2014 : Ibu Aisy Rizqullah